Własny sklep internetowy – na co zwrócić uwagę?

Szanowni Państwo w tym artykule wyjaśnię dlaczego sklep internetowy (również rozbudowana strona internetowa) i jego utrzymanie to czasochłonne zajęcie oraz dlaczego dużo kosztuje ponieważ często ludzie nie wiedzą jak dużo pracy trzeba włożyć w dobrze działający sklep. Spotykam się z pretensjami właścicieli sklepów że jest słaba sprzedaż, że się nie pozycjonuje lub wolno działa a w najgorszym przypadku jest zawirusowany a ktoś już zapłacił za sklep i on “nie działa” tak jak sobie to wyobrażał. Chciałbym tu opisać co powinno być spełnione aby sklep dobrze funkcjonował i była w nim zadowalająca sprzedaż, ale aby tak się stało trzeba w to włożyć dużo pracy jeśli się posiada wiedzę i doświadczenie lub gdy nam brakuje tych elementów to pieniędzy. Poniżej opiszę główne etapy rozwijania e-sklepu.

Pierwszym podstawowym elementem przed samym rozpoczęciem prac jest zastanowienie się co tak naprawdę potrzebujemy i chcemy, a w przypadku gdy nie wiemy powinniśmy udać się do specjalistów z branży e-sklepów i przedstawić swoje pytania. To bardzo pomoże pozbyć się w przyszłości nieporozumień i rozczarowań z efektów wykonanej pracy. Dlatego przed realizacją całego e-sklepu musimy rozważyć bardzo dokładnie:
– co chcemy sprzedawać w sieci,
– komu chcemy sprzedawać,
– jaki budżet chcemy przeznaczyć na tą realizację tego pomysłu,
– jakie funkcje chcemy w e-sklepie,
– czy będziemy mieć czas na obsługę e-sklepu.

To są podstawowe pytania na które musi sobie odpowiedzieć każdy przyszły właściciel przed rozpoczęciem swojej przygody ze sklepem internetowym. Bez nich moim zdaniem ani rusz do kolejnych etapów budowy sklepu internetowego.

 

Drugim pytaniem, które musimy sobie zadać jest jak szybko chcemy mieć gotowy sklep internetowy. Jest to też istotna sprawa gdyż o ile samo wykonanie sklepu internetowego przez firmę powinno zająć przy gotowych materiałach około kilka dni to czasochłonnym zajęciem jest wprowadzanie produktów do sklepu. Jest to jeden z ważniejszych elementów sklepu i zajmuje dużo czasu zwłaszcza dopasowując produkt pod SEO (pozycjonowanie) aby wysoko pojawiał się w wyszukiwarce. Przeważnie firma przygotowująca sklep dodaje ok 10 – 30 produktów (aby wykonać testy). Można się dogadać na wprowadzanie produktów przez nich. Pozwoli nam to zaoszczędzić czas ale niestety może być kosztownym zleceniem gdyż np przy ilości 900 produktów przyjmując cenę np. 5-30 zł (zależy od tego czy produkt posiada już gotowy opis, czy są warianty produktu, czy ma różne rodzaje wysyłki itd.) to może wynieść więcej niż koszt wykonania sklepu. Z drugiej strony ten czas możemy poświęcić na przygotowanie promocji sklepu. Pamiętajmy o jednym, ponieważ część klientów nie zdaje sobie sprawy że dodany produkt zostaje w e-sklepie na długie lata, więc koszt w okresie kilku lat jest bardzo mały za dodanie go przez osoby znające systemy e-commerce.

Trzecią sprawą na którą musimy zwrócić uwagę jest jakość zdjęć i dobre opisy produktów. Musimy pamiętać o tym że o ile w sklepie stacjonarnym klient może wziąć towar do ręki i obejrzeć go tak w sklepie internetowym jedyne co mu zostaje to obejrzenie zdjęć i przeczytanie opisu. Jest to ważny element o której duża liczba właścicieli sklepów zapomina, a dość istotna dla potencjalnego klienta z drugiego końca Polski lub świata. Jeżeli nie mamy wiedzy w tym temacie również możemy się zgłosić do specjalistów, ale weźmy pod uwagę że to również nie będzie tanie rozwiązanie. O ile samo wykonanie zdjęć nie jest dużym problemem to opisy produktów zrozumiałe dla klienta i odpowiednie dla SEO będą już nie lada wyzwaniem aby spełnić warunki Google do pozycjonowania. A tak zwana opcja “kopiuj – wklej” od producenta lub innego sklepu nie wchodzi w grę ponieważ zaoszczędzi nam czasu ale przysporzy problemów i kosztów związanych z SEO. Naszą propozycją jest zgłosić się do firm zajmujących się pisaniem tekstów do stron internetowych i sklepów.

Czwarta sprawa to opieka techniczna nad sklepem internetowym. Sprawnie działający sklep internetowy i odpowiednio zabezpieczony to połowa sukcesu do zadowalającej sprzedaży internetowej. Pamiętajmy o tym że w sklepie w przeciwieństwie do zwykłej strony internetowej będziemy trzymać dane osobowe naszych klientów, a w świetle obecnie obowiązujących przepisów RODO to my jako administratorzy danych jesteśmy za te dane odpowiedzialni. Dlatego musimy go bardzo dobrze zabezpieczyć w dobie rozprzestrzeniających się zagrożeń internetowych i hakerów. Przede wszystkim częste aktualizacje oprogramowania sklepu i dodatków, a po aktualizacji testy. Następnie często wykonywane kopie zapasowe bazy danych i plików sklepu internetowego. Ważnym elementem jest aby sklep posiadał certyfikat SSL po to by zwiększyć bezpieczeństwo przesyłanych danych. To tylko niektóre z wymienionych rzeczy nad którymi musimy się skupić aby można bez problemów i stresu prowadzić swój sklep internetowy.

Jak Państwo widzą stworzenie własnego sklepu internetowego to czasochłonne przedsięwzięcie, które jeśli dobrze zostanie wykonane nagrodzi nas dobrą sprzedażą i zadowolonymi klientami. Warto pamiętać że coraz większa liczba ludzi przekonuje się do zakupów internetowych a ceny przesyłek są coraz niższe co sprawia że już co druga złotówka wydana na zakupy jest zostawiona dzięki e-commerce.

Zapraszamy do kontaktu z naszą firmą aby dowiedzieć się więcej na temat sklepów internetowych, które pomogą Państwu w rozwinięciu swojego biznesu w sieci. Można skorzystać z naszego formularza wyceny i poprosić nas o oszacowanie Państwa sklepu internetowego. Zachęcamy również do sprawdzenia naszego portfolio aby sprawdzić wykonane sklepy internetowe.

O nasMateusz Muniga

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zmiana rozmiaru czcionki
Zmień kontrast